Poradnik klienta
Dokumenty potrzebne do wykonania wyceny nieruchomości i sporządzenia operatu szacunkowego.
Lokal mieszkalny (nieruchomość lokalowa, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu)
- numer księgi wieczystej;
- akt notarialny, lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości;
- wypis z rejestru gruntów na działki, na której znajduje się budynek, w którym usytuowany jest lokal – do uzyskania w Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym;
- w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu – zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu;
- inne mające wpływ na określenie stanu prawnego lokalu m.in. orzeczenia sądu, decyzje administracyjne itp.;
W przypadku rynku pierwotnego należy przedłożyć dodatkowo:
- kopia pozwolenia na budowę– do uzyskania od dewelopera lub spółdzielni Mieszkaniowej;
- rozkład funkcjonalny lokalu - ksero z dokumentacji technicznej – do uzyskania od dewelopera lub spółdzielni mieszkaniowej;
- przedwstępna umowa kupna-sprzedaży z deweloperem lub spółdzielnią mieszkaniową.
Lokal użytkowy:
- numer księgi wieczystej;
- wypis z rejestru gruntów na działki, na których usytuowany jest lokal – do uzyskania w Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym;
- akt notarialny, lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości;
- umowa najmu (gdy lokal jest przedmiotem najmu);
- inne mające wpływ na określenie stanu prawnego nieruchomości m.in. orzeczenia sądu, decyzje administracyjne itp.
Dom jednorodzinny (nieruchomość gruntowa zabudowana):
- numer księgi wieczystej;
- akt notarialny, lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości;
- wypis z rejestru gruntów i budynków, mapa zasadnicza - do uzyskania we właściwym Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym;
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy - do uzyskania we właściwym Urzędzie Miasta lub w Gminie;
- pozwolenie na budowę;
- pozwolenie na użytkowanie, lub potwierdzenie zgłoszenia do użytkowania;
- projekt techniczny (rzuty poszczególnych kondygnacji, przekrój pionowy, opis techniczny podstawowych elementów budynku);
- kosztorys budowlany w przypadku budowy/rozbudowy/modernizacji;
- kopia umowy przedwstępnej w przypadku podpisania takiej umowy w celu zbycia nieruchomości;
- inne mające wpływ na określenie stanu prawnego nieruchomości m.in. orzeczenia sądu, decyzje administracyjne itp.
Działka gruntu, nieruchomość gruntowa niezabudowana, działka leśna, las:
- numer księgi wieczystej;
- akt notarialny, lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości;
- wypis z rejestru gruntów i budynków oraz mapa zasadnicza - do uzyskania we właściwym Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym;
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy - do uzyskania we właściwym Urzędzie Miasta lub w Gminie;
- inne mające wpływ na określenie stanu prawnego nieruchomości m.in. orzeczenia sądu, decyzje administracyjne itp.
Nieruchomości komercyjne (zabudowane):
- Numer księgi wieczystej;
- akt notarialny, lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości;
- wypis z rejestru gruntów i budynków oraz mapa zasadnicza - do uzyskania we właściwym Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym;
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy - do uzyskania we właściwym Urzędzie Miasta lub w Gminie;
- obowiązujące umowy najmu.
Pozostałe niezbędne do przeprowadzenia procesu wyceny informacje ustalane są w trakcie rozmów prowadzonych z klientem.